7 grunde til at nyhedsbreve og automations er et uvurderligt værktøj for din B2C webshop

Jeg er måske farvet af mit fag, men jeg mener uden sammenligning at nyhedsbreve er ét af de mest effektive værktøjer til at fastholde dine kunders opmærksomhed, skabe direkte salg og opbygge loyalitet. Jeg har samlet mine indtryk og erfaringer omkring hvorfor nyhedsbreve og automations burde være et af dine højst prioriterede marketingkanaler herunder. Lad os dykke ned i det med det samme.
JVR Consult 7 grunde til at nyhedsbreve og automations er et uvurderligt værktøj for din B2C webshop

1. Du lander DIREKTE i indbakken hos din kernemålgruppe

Dine nyhedsbrevsmodtagere er ikke kun din kernemålgruppe, det er også loyale kunder, der frivilligt har tilkendegivet, at de er interesserede i dit produkt og gerne vil høre fra dig.
Med nyhedsbreve undgår du alt unødigt støj, og du er sikker på at havne direkte hos en nuværende eller potentiel kunde med dit budskab. Det lyder måske ikke af meget, for det gør du vel også på de sociale medier… Eller gør du? På sociale medier er du ikke herre over din kommunikationsvej. Algoritmer, du ikke selv bestemmer, kan filtrere og reducere din rækkevidde – til stor frustration for os marketingfolk, der ellers kan bruge lang tid på at producere kvalitetsindhold til kanalen.
Med nyhedsbreve har du et (stærkt!) værktøj, som du selv kan styre og målrette mod den rigtige målgruppe.

2. Du opbygger tillid og brandloyalitet ved at lade dine subscribers lære dig at kende

Du skal ikke kun se dit nyhedsbrev som en direkte salgskanal, selvom det OGSÅ er det. Dit nyhedsbrev kan også bruges til at lære dine kunder bedre at kende – både ved at kigge nærmere på deres aktive handlinger i dine mails og hjemmeside, men også ved at indsamle relevant information direkte fra kunden selv, som du senere kan udnytte i din mere personliggjorte markedsføring.
Selvom vi som marketingfolk elsker alt hvad, der indebærer data fra vores (potentielle) kunder, er det vigtigt ikke at glemme, at der skal to til tango. Derfor skal du også give lidt af dig selv, så de også lærer dig at kende! Del historier fra hverdagen, præsenter dine medarbejdere eller giv et indblik i, hvad I laver bag facaden. Det danner rammen for et ’personligt’ forhold til din virksomhed, som samtidig hjælper med at opbygge tillid og loyalitet, hvilket er afgørende for at fastholde dine kunder på den lange bane.

3. Du kan ramme dine kunder præcis der, hvor de befinder sig i købsprocessen

Er det spam eller er det service? Det kommer helt ned til hvor dygtig du er til at udnytte den data, du har liggende lige foran dine fødder.
Mange nyhedsbrevsplatforme er efterhånden blevet så moderne, at du hurtigt kan få segmenteret dine subscribers i relevante grupper og samtidig personliggøre indholdet, de modtager.
Vi tager lige en kort tænkepause… For hvordan tror du jeg reagerer, når jeg modtager en mail med emnelinjen:
”Se vores store udvalg af legetøj”
Kan jeg overhovedet ikke relatere til emnelinjen, vil jeg højst sandsynligt bare slette mailen, inden den overhovedet er åbnet. I dette tilfælde er jeg faktisk på udkig efter legetøj, men der er stor forskel på legetøj, der henvender sig til en på 2 måneder og en på 9 år.
Modtager jeg derimod en mail med en emnelinje, der baserer sig på de data, du har om mig, kan du ramme mig fuldstændig der, hvor jeg lige nu befinder mig, (f.eks. når jeg er i krise over, hvad jeg skal købe af legetøj til min snart 3-årige datter, så hun får noget alderssvarende og udviklende legetøj, som hun rent faktisk gider at lege med mere end 2 gange):
”Marie anbefaler: Gaveidéer til din 3-årige datter”
Med en personliggjort emnelinje, der rammer lige ned i mit behov, vil jeg med stor sandsynlighed åbne mailen og læse nysgerrigt med.
Godt. Tænkepause færdig. Jeg håber du fangede min pointe.
Hvis du ikke gjorde, får du den lige serveret på et sølvfad. Når du aktivt segmenterer og personliggør dit indhold, betyder det, at du kan skræddersy dine mails til specifikke kundegrupper baseret på deres interesser, tidligere køb og adfærd. Når du rammer spot on med dit budskab, konverteres dit relevante indhold oftere til engagement fra kunden – og dermed også køb.

4. Nyhedsbreve er en direkte drivkraft til salg

Nu har vi snakket lidt om, at nyhedsbreve ikke udelukkende er en direkte salgskanal. Derfor må vi også godt bruge lidt tid på at dvæle ved, at det rent faktisk er en af de marketingkanaler med den højeste konverteringsrate sammenlignet med andre marketingkanaler.
Nyhedsbreve er nemlig en meget effektiv måde at drive trafik til din webshop, og er dermed også en kraftfuld drivkraft for salg.
Men glem nu ikke segmenteringen! Jo bedre du segmenterer, jo mere trafik vil du også få ind.

5. Du har alle forudsætninger for at måle og optimere din indsats

En af de helt store fordele ved nyhedsbreve er, at du har alle forudsætninger for at måle deres direkte effektivitet.
Du kan analysere diverse metrics som åbningsrate, klikrate og konverteringsrate, og få værdifuld indsigt i, hvad der faktisk virker, og hvad der kan optimeres på.
Nu tænker du nok: åbningsrate? Det kan vi da ikke bruge til noget efter Apple automatisk registrerer dine mails som åbne. Men kan vi nu alligevel ikke godt bruge det til lidt? Så længe sammenligningsgrundlaget er ens, kan du fortsat godt (med det in mente) bruge åbningsrate som et målbart resultat.
Men det er nu engang sjovere at gå i dybden med klikrate (og HVOR de klikker), hvor lang tid de bruger på at læse dine mail (og HVOR LANGT de kommer ned i mailen), eller den sjoveste: direkte konverteringer.
Denne data-drevne tilgang gør det muligt at finjustere din strategi og kontinuerligt optimere dine nyhedsbreve for bedre resultater.

6. Du kan skabe store resultater for et begrænset budget

Hvis du sammenligner med mange andre marketingkanaler, hvor du virkelig skal have pengepungen op af lommen for at skabe resultater, er nyhedsbreve en kosteffektiv måde at nå ud til dine kunder på.
Når du først har fået opbygget en solid email-liste, er det ikke alverdens basører, det koster at udsende dine nyhedsbreve. Det er blot din tid, som er RIGTIG godt givet ud.
Så hvis du gerne vil maksimere dit marketingbudget, er nyhedsbreve et ideelt værktøj at tage fat i og hele tiden udvikle på – både for store og små webshops.

7. Du styrker din brand awareness og sikrer dig, at kunderne kommer igen

Brand awareness… Jeg er godt nok ikke meget for fancy begreber og floskler, men brand awareness må ikke undervurderes!
Ved at udsende regelmæssige nyhedsbreve vil du altid sidde i baghovedet hos dine kunder, når de er klar til at købe. At være ’top of mind’ eller bare ’top 3 of mind’ betyder, at en kunde oftest altid vil tjekke hos dig, når de søger et produkt, du udbyder. Og så er der altså ikke langt til det endelige køb!
Derfor skal du heller ikke blive fortvivlet, når de ikke køber hver eneste gang, du udsender et nyhedsbrev. For selvom de ikke klikker eller køber, bliver de stadig mindet om, at du eksisterer. Den regelmæssige eksponering er med til at styrke din brand awareness (fancy floskel, I know) og øger chancen for, at dine subscribers vælger lige netop dig, når de er klar til at foretage et køb.

Tak fordi du læste med!
Jeg håber, at du føler dig godt klædt på til, hvorfor du BØR prioritere eller optimere din nuværende email-marketing indsats eller til at vurdere, om email-marketing faktisk kunne være noget, din virksomhed burde satse mere på.
Du er velkommen til at tage direkte fat i mig på lgd@jvrconsult.dk, hvis du har spørgsmål, brug for sparring, for at finde ud af, om email-marketing kunne være noget for dig eller noget helt fjerde!

Facebook
X
LinkedIn