Finanskrise, skilsmisse, corona og blackout ramte hårdt: Men Martin har store planer for Dansk Vinhandel

Martin Sejer Kristensen har drevet Dansk Vinhandel siden 2007, med fokus på langsigtet kundeservice og vækst gennem en ny webshop og stærkere netværk.

Martin Sejer Kristensen har siden 2007 været selvstændig og drevet firmaet Dansk Vinhandel fra Holstebro og med lager i Skjern. 

Inden han fik drømmen om at være ’herre i eget hus’ opfyldt, havde han kombineret et job som salgschef i den grafiske branche med håndbold på højt niveau. 

Han har spillet i Viborg og TTH Holstebro, og de bedste år som håndboldspiller skulle have været i Skjern Håndbold. Martin Sejer Kristensen skrev kontrakt med klubben, men inden han for alvor kom i gang i den grønne Skjern-trøje, blev han ramt af en alvorlig skade. 

”Skaden betød, at jeg pludselig kunne se enden på min karriere på håndboldbanen. Jeg ville rigtig gerne være selvstændig, og jeg snakkede med Carsten Thygesen, Mr. Skjern Håndbold og erhvervsmand, om mulighederne. Det skulle helst være en branche, hvor jeg havde en personlig interesse, så i første omgang kiggede vi på golf, håndbold og vin,” fortæller Martin Sejer Kristensen.  

Carsten Thygesen sad i bestyrelsen hos Agrokorn i Videbæk, hvis ejer Anton Aarup også ejede Dansk Vinhandel.  

”Anton Aarup ønskede at sælge, og deraf kom det ret hurtigt i stand. Jeg overtog Dansk Vinhandel den 1. juli 2007 og har haft det siden,” fortæller Martin Sejer Kristensen. 

Martin kender ikke til at slå op i banen 

Martin Sejer Kristensen havde en god fornemmelse af, at han var havnet det rigtige sted, og med sine mange forbindelser blandt andet fra årene i tophåndbold var han overbevist om at få godt gang i Dansk Vinhandel. 

Det gik dog langt fra som forventet. Der kom flere bump på vejen, og der har været tale om store bump. 

I 2008, året efter Martin overtog Dansk Vinhandel, ramte finanskrisen. 

”Finanskrisen kom mildest talt ubelejligt. Dels lukkede de fleste virksomheder ned for omkostninger, der i første omgang let kunne spares væk. Vin og for mit vedkommende vingaver bruges jo ikke direkte i produktionen. Selvom det på den lange bane er en rigtig god ide at bruge gaver og på den måde opbygge goodwill til kunder, leverandører og samarbejdspartnere, var det en svær periode. Derudover blev kreditmulighederne, og for mig var det lig med kassekreditten presset anderledes end tidligere oplevet. Det gav ikke de ideelle eller ønskede muligheder for indkøb,” fortæller Martin Sejer Kristensen. 

Men det med at slå op i banen og give op er ikke noget, der ligger til Martin Sejer Kristensen, der holdt gang i Dansk Vinhandel. 

De sidste bump på vejen var dog ikke passeret. I 2012 blev han skilt, og helt naturligt prioriterede han i den periode sin børn ekstra højt. Otte år senere, i 2020, ramte corona som bekendt Danmark og hele verden. 

”Corona gav kronede dage til de vinfirmaer, der havde opbygget et setup baseret på salg til private. Dansk Vinhandel var baseret på 80-90 procent salg til erhverv, og her faldt omsætningen alle steder drastisk, da ingen holdt receptioner eller havde mulighed for at besøge kunder. Derfor handlede det om overlevelse og at minimere tab, indtil verden igen var normal,” husker han tilbage på den svære periode. 

Han kom igennem coronaen, og så skulle der skrues op for Dansk Vinhandel, og det så godt ud. Lige indtil den 29. februar 2024. 

”Den dag fik jeg simpelthen et blackout. Det var en reaktion på stress og har betydet, at jeg skal sørge for at passe på mig selv og ikke forcere noget. Jeg bliver lidt hurtigere træt og skal acceptere, at det koster en lur engang i mellem. Det betyder også, at jeg er ret hård i mine prioriteringer og siger nej til en del af de ting, jeg før deltog i. Jeg har det dog klart bedre og er meget opmærksom på at passe på mig selv,” lyder det ærligt fra Martin Sejer Kristensen. 

Martin har vin i hjertet 

En grim oplevelse som den i februar 2024 kunne nok få nogen til at overveje, om selvstændig og virksomhedsejer er det rigtige at arbejde med. 

Sådan er det dog ikke for Martin Sejer Kristensen, for vin betyder bare så meget for ham, og det er både som fritidsinteresse og arbejdsmæssigt. 

Og ordene flyder også hurtigt, når han bliver bedt om at fortælle om sine kompetencer indenfor vin og salg af vin til gaver. 

”Først og fremmest tænker jeg altid langsigtet og forsøger aldrig at binde kunder en forkert løsning på, blot for at lave et hurtigt salg. Jeg vil gerne opfattes som meget troværdig,” fortæller han. 

Med hensyn til vin har han gennem årene opbygget stor erfaring og viden. Blandt andet besøger han altid vingårdene, markerne og har fingrene nede i jorden, inden han vælger leverandøren til eller fra. 

”Jeg forstår hvilke vine, der rammer bedst i en given situation. Og selvom jeg ikke er uddannet sommelier, smager jeg løbende så meget vin, at jeg sagtens kan vurdere og finde de rigtige køb,” siger Martin Sejer Kristensen og fortsætter: 

”Når det handler om salg af vin, har jeg en anderledes ”corporate” tilgang til at bruge vin i firmasammenhæng. Det behøver på ingen måde være dyrere, men ved at forstå hvordan en virksomhed får en løsning med den bedste effekt, laver vi nogle anderledes løsninger, end mange i første omgang tænker på.” 

Derudover er en af Martin Sejer Kristensens styrker at tænke langsigtet.  

”Det er bare smart at have lidt rettidig omhu, som den gamle Mærsk så rigtigt sagde. Hvis det er muligt, så opfordrer jeg mine kunder til at lave et slags årshjul. Skal man for eksempel bruge nogle fede trækasser med firmalogo, så vær ude i fornuftig tid. Det koster ikke alverden, men giver en fed effekt”.   

Som udgangspunkt analyserer han hvilken type kunde, der skal findes en løsning til. Er det f.eks. bank, revisor, advokat eller forsikringsselskab, er det som regel en anderledes tilgang end f.eks. håndværkere, industriproduktion osv.  

”Her er min opgave at spore mine kunder ind på, hvad det er for en målgruppe, der skal have en vingave. Kan det give mening at bruge krudtet på en forårskampagne i stedet for noget op til jul? Der er mange muligheder, der individuelt skal tages stilling til. Der synes jeg, at jeg gennem mine mange år i branchen og evnen til at være forudseende på kundernes vegne har meget at byde på,” siger Martin Sejer Kristensen. 

Lageret passes af håndboldspillere 

I dag er han et sted, hvor han er klar med at melde ud, at Dansk Vinhandel ikke bare lever, men fremtidens ambitioner og planer om udvikling er på plads. 

”De kommende år skal Dansk Vinhandel styrkes på omsætning. Det skal ske via en styrket indsats med en ny webshop, mere fokus på salg via forskellige netværk og en stærkere profil på de sociale medier. Samtidig er det vigtigt at slå fast med syvtommer søm, at vi har en meget stærk produktportefølje og køber stort ind, så sortimentet er attraktivt,” siger Martin Sejer Kristensen, der i øvrigt har udvidet medarbejderstaben. 

Dansk Vinhandels lager er placeret i Skjern, og i mange år har en af Skjern Håndbolds store navne, René Rasmussen, passet lageret og pakket de mange flasker vin, der med fragtmand bliver leveret ud til kunder i hele landet. 

”Min søn, Simon, er flyttet til Skjern, hvor han er blevet en del af Skjern Håndbolds talentakademi og går på handelsskole i byen. Simons fritidsjob bliver at hjælpe René Rasmussen på lageret,” fortæller Martin Sejer Kristensen. s

Facebook
X
LinkedIn