BM2 investerer stort i maskinparken: Det skal gøre os attraktive også i fremtiden

BM2 Industri, etableret i 1955 som Bøvling Maskinværksted, leverer store komponenter til vindmølle- og offshore-industrien og investerer i moderne maskiner for at forblive konkurrencedygtig.

Hvis der er noget, der hænger uadskilleligt sammen, er det Bøvlingbjerg, familien Christiansen, Bøvling Maskinværksted og i dag BM2 Industri.

I 1955 blev Bøvling Maskinværksted etableret med udvikling og produktion af maskiner til landbrug og industri samt mange forskellige reparations- og serviceopgaver.

Fra midten af 1980’erne blev maskinværkstedet udbygget med store maskiner, og i de år blev der sat gang i bearbejdningen af større emner.

Et af de vigtige områder var fremstilling af imprægneringsanlæg såvel med vakuum som med tryk. På grund af stigende miljøkrav og et mættet marked blev det sidste imprægneringsanlæg leveret i 2003.

I 2005 skiftede Bøvling Maskinværksted navn til BM2 Industri A/S. BM dækker over Bøvlingbjerg Maskinværksted, og 2-tallet signalerer 2. generation, da indehaveren, Mogens Christiansen, er søn af virksomhedens stifter Knud Verner Christiansen.

I dag er BM2 en ordreproducerende leverandør af store komponenter til blandt andet vindmølleindustrien, offshore-virksomheder og producenter af cementanlæg.

Og så er 3. generation, Jonas Christiansen, blevet medejer, men der er ingen planer om at skifte navn til BM3.

”For omkring 10 år siden spurgte min far, om jeg havde lyst til at vende hjem og finde ud af, om det var noget for mig. Og nej, BM2 skal der ikke røres ved, siger Jonas Christiansen, der ser frem til at bygge videre på det solide fundament, hans farfar og far har opbygget gennem de mange år i spidsen for BM2.

”Den seneste investering i en cnc-fræser var for syv år siden, og den maskine er ved at være betalt, og her i 2024 har vi valgt at købe en ny cnc-drejebænk. Uden at sætte konkret beløb på vil jeg sige, at det for en virksomhed af vores størrelse er en rimelig stor investering, vi har foretaget,” fortæller Jonas Christiansen.

Det koster at være attraktiv

Der er flere forklaringer på, at BM2 har investeret i en Goodway GV1600 drejebænk, der bliver stillet op i en af de to produktionshaller lidt udenfor Bøvlingbjerg.

”Hvis vi også i fremtiden skal være attraktive og være den foretrukne maskinfabrik, uanset om det gælder store eller små emner, store eller små projekter, skal vi også forny os. Det synes jeg i høj grad, vi gør nu,” siger Jonas Christiansen.

De maskiner, BM2 har nu, kan håndtere emner på op til 4 meter i diameter. Med den nye drejebænk bliver BM2 mere fleksibel, forklarer Jonas Christiansen.

”Vi får nogle gange forespørgsler på mindre emner. Dem kan vi sådan set godt klare, men det er ikke altid det mest rentable at have store maskiner til at bearbejde små emner. Med den nye maskine bliver vi meget mere attraktive på bl.a. disse emner. Og en af de store fordele ved det nye køb er, at den kan både dreje og bore. På den måde slipper vi for at flytte emner fra en maskine til en anden maskine, og det vil spare tid og dermed spare penge for kunden, der får et billigere produkt af samme høje kvalitet,” forklarer han.

Tiderne har ændret sig

Et andet mål med købet, der, hvis alt går efter planen, bliver taget i brug, når kalenderen skifter fra 2024 til 2025, er at blive mere attraktiv i flere forskellige brancher.

”Tiderne har ændret sig, og det med masseproduktion er ikke aktuelt. Vores plan og mål er på den ene side at holde fast i at levere til blandt andet vindenergisektoren samt betonindustrien og på den anden side hente nye opgaver i andre brancher for alt i alt at øge forretningen. For år tilbage blev vi ramt af, at vi havde de fleste bolde i en kurv, derfor arbejder vi i dag på at få flere bolde i flere forskellige kurve,” siger Jonas Christiansen.

Og så er der også noget med geografien, der betyder meget for både Jonas og Mogens Christiansen.

”Vi bliver ofte mødt af nogen, der siger, at det ville da være bedre at være placeret i Holstebro, Herning eller Horsens. Men vi har altid ligget i Bøvlingbjerg, og det skal der ikke ændres på. For noget af det, jeg inderst inde er rigtig stolt af, er netop at bevise, at vi her i Vestjylland faktisk kan løse både store og små opgaver,” siger Jonas Christiansen og kommer med et konkret eksempel på, at nogen bliver overrasket over, hvad BM2 kan.

”Vi blev kontaktet af en, der har firma i Lemvig. Han havde kigget på nettet for at finde en, der kunne løse en opgave, og der faldt han over os. Han blev da overrasket over, at vi her i Bøvlingbjerg kunne løse den slags. Sådan et eksempel er måske også et bevis på, at vi skal blive mere aktive og bruge krudt på at fortælle, hvem vi er og hvad, vi kan,” siger han ærligt.

God placering mellem to havnebyer

Når det nu handler om geografi, er Jonas Christiansen godt tilfreds med beliggenheden, når han kigger mod syd, nord og faktisk også vest, selv om det er Nordsøen, han kigger ud på.

”Der sker meget på havnene i både Thorsminde og Thyborøn indenfor både havvindmøller og offshore, og vi ligger et godt sted tæt på begge havne og byer. Med vores rutine i forhold til netop de brancher ser jeg rigtig positivt på fremtiden,” siger han.

Med hensyn til medarbejderstaben består den i dag af syv-otte i produktionen og tre på kontoret. Det hold må gerne vokse, hvis det står til Jonas Christiansen.

”Det ville ikke være tosset med en eller to industriteknikere, men folk med den uddannelse hænger desværre ikke på træerne. Når det er sagt, vil jeg skynde mig at slå fast, at de, der ikke har den uddannelse, er velkomne til at sende en ansøgning. Har de hænderne skruet rigtigt på, skal vi nok få dem uddannet,” lover Jonas Christiansen.

For som han siger, er det jo et eller andet sted nemt at have en fin maskinpark, men hvis ikke der er nogen til at styre maskinerne, er maskinparken jo ikke meget værd.

Altid klar til at udfordre

På spørgsmålet om, hvorfor en kunde skal vælge netop BM2 i stedet for andre, der har en lignende maskinpark, lyder det sådan her fra Jonas Christiansen.

”Når vi får en tegning fra en kunde, sætter vi en stor dyd i at gå den minutiøst igennem. På den måde har vi mulighed for at hjælpe kunden på et tidligt stadie og tage eventuelle problemer, inden de dukker op.”

”Det sker også, at en kunde siger, at det skal være sådan og sådan, men vi er altid klar til at udfordre det, hvis vi kan se, at det kan gøres på en anden måde, så det faktisk bliver billigere for kunden i den sidste ende. Vores erfaring er nemlig, at én ting er at tegne noget, men når det skal føres ud i livet og bruges i praksis, er det måske ikke den mest geniale løsning. Den dialog vil vi gerne have med kunden så tidligt som muligt. Så kan det godt være, vi ikke altid er de billigste, men vi leverer et godt stykke arbejde, der både funker og spiller med det samme.”

Facebook
X
LinkedIn